Når båtsesongen er over og vinteren står for døren, er det avgjørende å sørge for at innenbordsmotoren er godt vedlikeholdt før båten settes i opplag. Riktig vinterkonservering beskytter motoren mot rust, frostskader og korrosjon, og sikrer at den fungerer optimalt når våren kommer. Denne artikkelen gir deg en trinn-for-trinn guide til hvordan du vinterkonserverer en innenbordsmotor på best mulig måte, avhengig av om båten er på vannet eller på land, samt spesifikke hensyn for hekkaggregat.

Hvorfor vinterkonservering er viktig

Innenbordsmotorer, uansett om de er bensin- eller dieseldrevne, er komplekse maskiner som krever jevnlig vedlikehold. Vann som blir stående i kjølesystemet eller drivstoffrester som ikke blir stabilisert kan føre til alvorlige skader når temperaturen synker under null. Ved å konservere motoren på riktig måte, beskytter du den mot skader som kan resultere i kostbare reparasjoner og forlenge motorens levetid.

  1. Konservering av kjølesystemet for motorer på vannet

Dersom båten blir liggende på vannet over vinteren, må du være ekstra påpasselig med hvordan du håndterer kjølesystemet for å unngå frostskader:

– Kjør motoren til driftstemperatur. Start motoren og la den gå til den er varm, gjerne mens du gjør andre oppgaver, som å tømme septiktanken.

– Stopp motoren og forbered ferskvannsspyling. Steng sjøvannsinntaket og løsne kjølevannsslangen fra sjøvannsinntaket. La kjølevannsslangen suge fra en bøtte eller dunk som kontinuerlig fylles med ferskvann. Dette vil skylle ut alt saltvann fra systemet.

– Tøm og fyll på med frostvæske. Etter å ha skylt med ferskvann, stopp motoren og bland frostvæske og vann i en 50/50 blanding. La motoren suge fra bøtten med frostvæskeblandingen til du ser frostvæske komme ut av eksosen. Da er systemet tilstrekkelig fylt, og du kan stoppe motoren.

– Koble til kjølevannsslangen igjen. Husk å feste kjølevannsslangen til sjøvannsinntaket igjen og åpne inntakskranen.

  1. Konservering av kjølesystemet for motorer på land

Hvis båten er på land, følger du en lignende prosess som beskrevet ovenfor, men med noen små justeringer:

– Forbered ferskvannsspyling. Løsne kjølevannsslangen fra kjølevannsinntaket og plasser den i en bøtte eller dunk med ferskvann. La motoren gå til den er god og varm, ca. 30 minutter.

– Tøm og fyll på med frostvæske. Stopp motoren, og bland frostvæske og vann (50/50). La kjølevannsslangen suge fra bøtten med frostvæskeblandingen. Når du ser frostvæske komme ut av eksosen, kan du stoppe motoren.

– Fest kjølevannsslangen igjen. Fest kjølevannsslangen tilbake på sjøvannsinntaket og åpne kranen.

  1. Konservering av motor med hekkaggregat

Hekkaggregater krever spesiell oppmerksomhet. Det finnes flere metoder for å konservere hekkaggregater, avhengig av tilgang og utstyr:

– Bruk av drevpose. En drevpose er en enkel måte å konservere motoren på. Ta av propellen og fest drevposen på drevet. Koble til en hageslange med gardenakobling til posen. La posen fylles med vann, og start deretter motoren. La den gå til den er varm (ca. 30 minutter). Når motoren er varm, stopp den og fyll posen med frostvæske blandet med vann. Start motoren igjen og la den gå til frostvæske kommer ut av eksosen. Stopp motoren, og tøm posen.

– Alternativ metode: Hvis du ikke bruker drevpose, kan du løsne kjølevannsslangen fra drevet og plassere slangen i en bøtte med frostvæskeblanding. La motoren suge til frostvæske kommer ut av eksosen, og stopp deretter motoren.

– Ta av hekkaggregatet. Om mulig, bør du ta av hekkaggregatet om høsten. Dekk eksos og knutebelg med en plastpose eller liknende for å hindre at vann eller skitt kommer inn.

  1. Bytt motorolje og girolje

Bytt alltid motorolje når motoren er varm. Varm olje er lettere å tømme ut og fjerner flere urenheter. Skru av tappepluggen og la oljen renne ut i en beholder. Bytt også oljefilteret, og fyll på med ny olje. For hekkaggregater eller drev, tøm giroljen og etterfyll med ny olje. Sørg for å sjekke for tegn på vanninntrengning (melkehvit olje), noe som kan indikere lekkasje.

  1. Konservering av drivstoffsystemet

Drivstoffsystemet er spesielt sårbart dersom motoren står ubrukt over lengre tid. Tilsett en drivstoffstabilisator i tanken for å forhindre avleiringer og kondensdannelse. Kjør motoren i 10 minutter slik at stabilisatoren sirkulerer gjennom hele systemet. For bensinmotorer, vurder å tømme forgasseren helt ved å kjøre motoren tom for bensin, slik at ingen drivstoffrester blir stående i kammeret. Dieselmotorer bør lagres med full tank for å minimere kondensdannelse og rustdannelse i tanken.

  1. Beskytt elektriske koblinger og motordeler

Spray alle elektriske kontakter, batterikoblinger og andre metallkomponenter med en vannavvisende elektrospray. Spray også motorens ytre med en beskyttende antirustspray for å forhindre rustdannelse på utsatte deler.

  1. Fjern og oppbevar batteriet riktig

Koble fra batteriet og fjern det fra båten. Rengjør polene og påfør batterifett for å forhindre korrosjon. Oppbevar batteriet på et tørt og frostfritt sted, og sørg for å lade det opp en gang i løpet av vinteren for å unngå dyputlading.

  1. Lagring av båten og motoren

Sørg for at motoren står i en vertikal posisjon slik at alt vann renner ut av eksos- og kjølesystemet. Dekk til motoren med en egnet motorbeskyttelse for å hindre at støv og smuss samler seg opp.

Klar for en ny sesong!

Med en grundig vinterkonservering kan du være sikker på at innenbordsmotoren er godt beskyttet mot kulde, fukt og korrosjon. Når våren kommer, vil motoren din være i topp stand og klar for nye eventyr på sjøen!

Sette bort jobben?

Hvis du ikke ønsker å gjøre vinterkonserveringen selv, kan du overlate jobben til oss i Bølgen Båtservice. Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester, inkludert komplett service på båtmotor, vedlikehold, og båtopplag. Med ulike pakkeløsninger som Basis, Gull, og Premium, kan du velge alt fra innendørs lagring, ferskvannsspyling og konservering, til bunnstoffing og polering. Vi henter og leverer båten din, og sørger for at den er godt ivaretatt gjennom vinteren.

«Jeg opplever Bølgen Båtservice som serviceinnstilte, etterrettelige, fleksible og de kan båt.

Jeg er trygg på å få tilbake en båt for sesongen som er i god stand noe som gjør at jeg ikke trenger å bruke energi på båt annet enn å avtale henting, levering og hva slags service på båt/motor jeg må ha. Setter mest pris på servicen og fleksibiliteten som har blitt utvist så lenge jeg har hatt båten hos Bølgen.

Båten blir tatt godt vare på av folk som er genuint interessert, og som kan båt. De har skjønt at for meg som kunde er det viktig med god service og kvalitet. »

Andreas Gotteberg

"Jeg opplever Bølgen Båtservice som serviceinnstilte, etterrettelige, fleksible og de kan båt.

Jeg er trygg på å få tilbake en båt for sesongen som er i god stand noe som gjør at jeg ikke trenger å bruke energi på båt annet enn å avtale henting, levering og hva slags service på båt/motor jeg må ha. Setter mest pris på servicen og fleksibiliteten som har blitt utvist så lenge jeg har hatt båten hos Bølgen.

Båten blir tatt godt vare på av folk som er genuint interessert, og som kan båt. De har skjønt at for meg som kunde er det viktig med god service og kvalitet. "

Andreas Gotteberg

"Jeg liker at Bølgen har innendørs lagring og at de henter og leverer båt på henger.

Super service, svarer raskt på henvendelser og utfører det man ber om til ok pris. Det er svært lettvint for kundene."

Camilla Sørskår

"Jeg liker at Bølgen har innendørs lagring og at de henter og leverer båt på henger.

Super service, svarer raskt på henvendelser og utfører det man ber om til ok pris. Det er svært lettvint for kundene."

Camilla Sørskår

Andre artikler du kanskje er interessert i